W części przeznaczonej dla MG zamieszczam odpowiedzi na pytania, które padały często na sesjach (zwłaszcza zadawane są przez osoby znające oryginalny system). Oczywiście nie musicie się ze mną zgadzać. jednak osoby, które u mnie grają powinny je sobie przeczytać i zastanowić się czy odpowiada im moja wizja Amberu.
Atrubuty
Psyche (Siła Woli) - Okresla sile mentalna postaci. Wplywa na zdolnosc uprawiania magii.
Sila (Sila) - Okresla sile fizyczna postaci.
Wytzrymalosc
- Okresla wytrzymalosc i zywotnosc postaci. Decyduje o tym jak szybko dana postac dochodzi do zdrowia. Decyduje o tym jak dlugo jest wstanie zniesc duzy wysilek fizyczny.
Warfare - Okresla umiejetnosc walki (przy uzyciu broni, zdolnosci przywodcze, strategia, taktyka - wszystko co ma zwiazek z walka)
MOCE
Piętno Wzorca
Piętno Wzorca (pattern imprint) - koszt 50 punktów.
Przejscie Logrusu
- Logrus - koszt 45 punktow - Aby moc posiadac te Moc, nalezy miec
takze Zmiennoksztaltnosc (shapeshifting)
Rysowanie Atutow
- koszt 40 punktow
Zmiennoksztaltnosc
- koszt 35 punktow.
Magia
Uwaga dla znajacych system: w oryginale magia (sorcery) to tylko jedna z
mocy, ktore zawieraja sie w tym co ja opisuje jako magie. Po prostu
polaczylem sorcery, power words i conjuration.
- koszt 15 punktow. Magia to
umiejetnosc tworzenia zaklec (dowolne jakie bohater zdola wymyslec) - to co
robil Merlin (patrz tomy 6-10 Amberu)
Mozliwosc rzucania zaklec (np. odpedzajacych twory chaosu) - Corwin. (ten
typ magii w oryginale byl opisany jako power words.) Uznaje ze kazdy
Amberyta ma jakas czesciowa zdolnosc uzywania tego typu zaklec. Aby moc ja
wykorzystac musi sie ich jednak nauczyc. Nie posiadajac magii musi placic
punktami za kazde slowo/zdanie, ktore dziala jako klatwa.
Artefakty, cienie, zwierzeta i inne istoty
- Zaczynajac gre postac moze posiadac cos osobistego. Tutaj skrotowo
Zdobywanie dodatkowych punktow
Przy tworzeniu postaci szybko zauwazamy ze poczatkowa ilosc 100 punktow nie
jest wcale duza. Na szczescie istnieje kilka mozliwosci zdobyca punktow. Po
pierwsze mozna zdobyc po 10 punktow za: pisanie pamietnika postaci, rysowanie
atutow, robienie logow z sesji, tworzenie wierszy do gry. Z tym ze mozna
maksymalnie uzyskac 20 punktow. Od MG zalezy za co ile bedzie punktow.
Atrybuty (o których dalej) mogą przyjmowaą następujące wartości:
human - czyli rowna wartosci zwyklego czlowieka (odradzam) koszt:
-25 punktow (minus oznacza ze gracz otrzymuje 25 punktow jesli zdecyduje sie na atryburt o danej wartosci)
chaos - troche lepiej niz human, ale nadal gorzej niz amberyty koszt: -10 punktow
amber - poczatkowa wartosc atrybutow. Przecietna w Amberze, ale o wiele wieksza niz u chaosytow i zwyklych ludzi z cieni.
Koszt 0 punktow.
Od wartosci Psyche zalezy:
latwosc poruszania sie w cieniu (zwlaszcza podczas Piekielnych Rajdow)
Wyczuwanie magii
Latwosc kontaktowania sie przez Atuty
Sila ataku przy uzyciu Atutow
W Amberze najwieksza Psyche miala Fiona.
Od wartosci Sily zaleza wszystkie czynnosci zwiazane z sila.
Sila jest uzywana do rozstrzygania walki wrecz (bez broni).
W Amberze najsilniejsza postacia byl Gerard.
W Amberze najwieksza wartosc Wytrzymalosci mial Corwin
Najwieksza wartosc warfare mial Benedykt
Rozwinieta moc wzorca (advanced pattarn imprint) - koszt 75 punktow.
Aby zdolnosc te umiejetnsosc nalezy kilkakrotnie przebyc wzorzec. Daje ona :
Mozliwosc stworzenia wlasnego Wzorca - przy uzyciu Klejnotu (wymaga zestrojenia z klejnotem, na co idą kolejne punkty)
Mozliwosc edycji wzorca
Niszczenia cieni
Latwiejszego poruszania sie w cieniu
Istnieje mozliwosc ze postac o malym endurance zginie na Wzorcu. Nie
radze przechodzenia Wzorca bohaterom o Endurance mniejszym niz amber,
minimalna zeby wogole miec szanse na przezycie to chaos.
Daje mozliwosc walki przy pomocy Logrusowych ramion
Pozwala na sciaganie przedmiotow z cienia
- rozwiniecie - koszt 70 punktow
Pozwala na tworzenie Atutow. Rozpoznawania Atutow. Pozwala na tworzenie
artefaktow majacych moce Atutow.
- rozwiniecie - koszt 60 punktow - pozwala na podsluchiwanie Atutow.
Umozliwia tworzenie bram Atutowych. Umozliwia polaczenie atutowe bez uzycia
atutow - w pewnych sytuacjach. Wsumie wszystko zalezy od MG
Zmiana ksztaltow - co wiecej dodac? Z ciekaszych zdolnosci:
Automatyczna zmiana ksztaltu, np pod wplywem trucizny - organizm
przeksztalca sie tak by zniwelowac jej dzialanie, albo pod wplywem topienia
aby oddychac pod woda.
Podstawowe postacie: czlowiek i chaosyta. Dodatkowo mozna przybierac
ksztalty zwierzat. Aby moc zmieniac sie w innych 'ludzi' nalezy rozwinac te
zdolnosc.
- rozwiniecie 65 punktow - daje mozliwosc przybierania form
innych postaci (np. ulubionego wroga...), przeksztalcania w zwierzeta i
wykorzystywania ich zdolnosci
(przy podstawowym shapeshiftingu np. po zmianie w wilka postac jest raczej
niezgrabna... bo nie ma zdolnosci zwierzecia).
Pozwala na tworzenie istost z krwii (Oberon stworzyl z krwi
ptaka, ktory zaniosl Klejnot Wszechmocy Corwinowi).
Rozwiniecie polega na doladowywaniu Magii punktami. Od ilosci punktow
zalezy:
a) ilosc zaklec jakie postac moze miec w zapasie (proponuje na poczatku
np.5)
b) czas tworzenia zaklec
c) rodzaj skomplikowania zaklec, zasieg ich dzialania (to zalezy juz
tylko od MG)
d) czas po jakim moc Maga wraca do normy. Kazde zaklecie wyczerpuje
troche mocy. Ilosc zalezy od Psyche. jak to ma dzialac pozostawiam do
roztrzygniecia MG.
Wlasny cien - koszt w zaleznosci od polozenia ( blisko Amberu
1 punkt). Przyjaciol w cieniu 1 punkt. Itd....
Druga mozliwoscia jest obnizenie sobie wartosci atrybutow do poziomu
chaos, albo human (nie polecam, ale jak komus potrzebne punkty....)
Trzecia mozliwoscia jest tzw. Bad Stuff - biorac 1 punkt BS zyskujemy
jeden punkt do tworzenia postaci. Bad Stuff odzwierciedla pecha jakiego ma
nasza postac (najogolniej ujmujac). Jesli mamy za duzo punktow mozemy wziasc
sobie Good Stuff - czyli kupic sobie punkty szczescia (proponuje ilosci od 0
do 10, przy wiekszej ilosci Bad Stuff'u postac nie powinna miec szczescia
sie urodzic, a przy duzej ilosci Good Staff'u, bohater nie powienien iec
pecha uczestniczenia w przygodzie tworzonej przez MG)